Jednym z podstawowych narzędzi każdego twórcy, pracującego głosem lub tworzącego muzykę, jest mikrofon. Urządzenie to przetwarza falę akustyczną, do postaci impulsu elektrycznego. Wybór mikrofonów jest ogromny, a i zakres cen potrafi przyprawić o zawrót głowy. W naszym krótkim poradniku przedstawimy kilka zasad, jakimi należy się kierować przy wyborze właściwego mikrofonu. Pomożemy w doborze właściwego rozwiązania do Twojego domowego studia, podpowiemy, jak nie popełnić częstych błędów.
W świecie realizatorów dźwięku, zarówno scenicznych jak i studyjnych, funkcjonuje powiedzenie — taka jakość systemu, jaka jakość jego najsłabszego ogniwa. Nic nam po najlepszym mikrofonie, kiedy urządzenia, którymi będziemy przetwarzać, zarejestrowany sygnał będą słabej jakości. Kupując dobry mikrofon, pamiętaj, by pozostałe elementy domowego studia, którymi będziesz nagrywał lub streamował, również były dobrej jakości. Poważne straty, czy zakłócenia, mogą być powodowane również przez wykorzystanie słabej jakości przewodów czy złączy.
Rodzaje mikrofonów
Mikrofony mają różne charakterystyki i przeznaczenie. Jeden nada się do nagrywania gitary, inny znakomicie nada się do rejestracji instrumentu dętego, a jeszcze innym zarejestrujesz śpiew, czy nagrasz podcast. Z każdym rokiem, pojawiają się kolejne, nowe, coraz bardziej zaawansowane rozwiązania. Mikrofon zamienia energię fal dźwiękowych na energię elektryczną. Różnica między różnymi typami mikrofonów polega na tym, jak przebiega ta operacja odbierania i przekształcania fali dźwiękowej. Najpopularniejsze rodzaje mikrofonów to:
- Mikrofony pojemnościowe — mogą nagrywać dźwięk w sposób przestrzenny, wyraźny i bardzo szczegółowy. Wewnątrz znajdziemy metalową membranę, której płytki poruszają się pod wpływem wibracji powietrza, zamieniając w ten sposób falę dźwiękową na sygnał elektryczny. Te typy mikrofonów wymagają do działania dodatkowego źródła zasilania (zasilania fantomowego), zwykle dostarczanego przez mikser lub przedwzmacniacz, a w niektórych przypadkach przez wewnętrzną baterię lub akumulator.
- Mikrofony dynamiczne — są bardziej powszechne niż inne, zwłaszcza podczas występów na żywo. Ich praca opiera się na zasadzie indukcji elektromagnetycznej. Membrana przechwytuje fale dźwiękowe wprawiające w ruch cewkę, generuje zmianę prądu podczas poruszania się w polu magnetycznym (wytwarzanym przez magnes).
- Mikrofony wstęgowe — podobnie jak mikrofony dynamiczne, wykorzystują zasadę indukcji. W nich ruchomy element składa się z cienkiej blachy złożonej jak akordeon. Mikrofony wstęgowe, w przeciwieństwie do dynamicznych odpowiedników, są czułe po obu stronach kapsuły, dlatego ich wzór odbioru ma kształt ósemki. Mikrofony wstęgowe mają bardzo ciekawą historię: na początku ubiegłego wieku były szeroko stosowane do odtwarzania i nagrywania dźwięku. Powstanie mikrofonu pojemnościowego zepchnęło modele wstęgowe na dalszy plan. Mimo to nadal są używane w studiach nagraniowych.
Poza wyborem odpowiedniego mikrofonu, przed nagrywaniem własnej muzyki, warto także wiedzieć, jakich błędów nie popełniać grając na instrumencie.
Mikrofon do podcastów
Jeśli potrzebujesz mikrofonu lektorskiego, do nagrywania podcastów, lub chcesz podnieść jakość dźwięku w czasie pracy online, w platformach takich jak Teams, wystarczy proste rozwiązanie, jakim jest mikrofon, który połączysz z komputerem, przy pomocy złącza USB. Na rynku dostępnych jest mnóstwo różnorodnych mikrofonów tego typu, od maleńkich, krawatowych „pchełek”, po zaawansowane i sporych rozmiarów urządzenia. Ceny takich mikrofonów zaczynają się w kwocie około 200 zł, warto jednak kupić mikrofon lepszej jakości.
Wartymi polecenia są urządzenia firmy Rode, na przykład model NT-USB. Innym wartym rozważenia modelem jest mikrofon Shure MV7. Marka Shure to światowy wyznacznik jakości na rynku mikrofonów, a model MV7 designem i charakterystyką nawiązuje do kultowego mikrofonu SM7, używanego powszechnie w profesjonalnych studiach radiowych na całym świecie. Wartym rozważenia mikrofonem podłączonym do komputera przez złącze USB, jest AKG Lyra, to zaawansowane rozwiązanie, które ze względu na złożoną konstrukcję kapsuły z przetwornikami rejestrującymi dźwięk, sprawdzi się nie tylko przy nagraniach mowy, ale też śpiewu i nagrań instrumentalnych.
Mikrofon, który połączysz ze smartfonem
A może zarejestrować dźwięk przy pomocy smartfonu? Każdy współczesny telefon posiada tryb dyktafonu, dostępne są też funkcjonalne aplikacje dostarczające ciekawych rozwiązań dla muzyków. Telefony wyposażone są w coraz lepsze mikrofony, jednak bez większego problemu możemy wyposażyć nasz telefon w jeszcze skuteczniejszy, zewnętrzny mikrofon, podłączany poprzez cały czas spotykane jeszcze w telefonach złącze TRRS 3,5 milimetra, złącze USB, lub poprzez Bluetooth. To idealne rozwiązanie, dla każdego, kto swój zestaw do nagrywania chce mieć zawsze przy sobie. Jeśli nasz telefon dysponuje złączem obsługującym słuchawki z mikrofonem, jack 3,5 milimetra najprościej podłączyć nim mikrofon dedykowany smartfonom, takim jak np. krawatowy Rode SmartLav+.
Jeśli szukamy rozwiązania bardziej zaawansowanego, warto pochylić się nad ofertą firmy Saramonic. Godnym uwagi jest zestaw Saramonic Blink 500 B6, składający się z zestawu dwóch mikroportów i odbiornika podłączonego do telefonu, poprzez złącze USB C. Nadajniki mikroportów, łączą się z modułem odbiornika, poprzez sieć WiFi 2,4 Ghz. To idealne rozwiązanie do nagrywania lub streamowania rozmów czy wywiadów.
Metronom na telefon — wykorzystaj Camtronome do swoich nagrań
Planujesz nagrać płytę, EPkę, wokal, instrument? Jeśli tak, poza profesjonalnym mikrofonem z pewnością przyda Ci się metronom. Żadne, nawet idealne nagranie, nie będzie dobre, jeśli Twoja partia będzie zagrana nierówno. Co zatem zrobić? To proste — zainstaluj aplikację Camtronome, dzięki której będziesz mógł w każdej chwili i każdych warunkach rozpocząć pracę z muzyką — w równym tempie! Program wyróżnia się wieloma innowacyjnymi funkcjami — zmieniaj dźwięk klika, nagrywaj swoje muzyczne treningi kamerą, ustal szybko rytm za pomocą TAP Tempo, twórz listy odtwarzania lub skorzystaj z zaawansowanego trybu ćwiczeń.
[Pobierz Camtronome z App Store]
A może rejestrator audio?
Jeśli poszukujemy bardzo prostego i mobilnego rozwiązania do nagrań w terenie, ale smartfon z zewnętrznym mikrofonem, to dla nas za mało, warto rozważyć zakup rejestratora audio z wbudowanymi, czułymi mikrofonami. Ciekawą ofertę takich urządzeń posiada firma ZOOM, który produkuje zarówno proste, jak i zaawansowane rozwiązania. Najprostszym tego typu urządzeniem jest rejestrator ZOOM H1n. Posiada on dwa wbudowane, bardzo czułe mikrofony, wychwytujące dźwięk stereo. Sam rejestrator zapisuje ścieżki w formie plików MP3 lub WAV, w bardzo dobrej jakości. Jest to idealne rozwiązanie do rejestrowania wywiadów, notatek głosowych, prostych nagrań muzycznych. Bardziej złożonym modelem marki ZOOM, jest H2n. Cechuje go bardziej rozbudowana kapsuła z przetwornikami mikrofonowymi. Urządzenie daje nam większe możliwości i doskonale sprawdzi się przy tworzeniu nagrań prób muzycznych czy koncertów. Zarówno modele H1n, jak i H2n, posiadają wejścia liniowe, możliwość podłączenia zewnętrznego, dodatkowego mikrofonu, a po połączeniu z komputerem, stają się mikrofonami USB lub interfejsami audio (czym są interfejsy – o tym za chwilę).
Rozwiązania zaawansowane do nagrywania wokalu i instrumentów
Gdy nasze potrzeby są większe, a nasz budżet pozwala na bardziej zaawansowane rozwiązania, warto pomyśleć o mikrofonie dedykowanym naszym potrzebom. By podłączyć typowy studyjny, lub sceniczny, mikrofon analogowy z komputerem, potrzebujemy urządzenia zwanego interfejsem audio. Interfejs audio, to nic innego, jak zaawansowana, zewnętrzna karta dźwiękowa, która konwertuje analogowy sygnał z mikrofonu lub instrumentu, do postaci cyfrowej. Interfejs pozwoli nam również na podłączenie zewnętrznych monitorów odsłuchowych i słuchawek. Niektóre interfejsy działają na zasadzie „plug-in” – po połączeniu z komputerem przez złącze USB są gotowe do pracy, czasami wymagają jednak zainstalowania sterowników lub oprogramowania w komputerze.
Interfejs to podstawa
Wybierając interfejs, warto przeanalizować swoje potrzeby i rozważyć, jak dużej liczby mikrofonów, czy sygnałów liniowych potrzebujemy, lub będziemy potrzebować w perspektywie czasu. Niedrogimi, godnymi polecenia interfejsami, są produkty firmy Miditech, na przykład Miditech Audiolink III. Audiolink III umożliwia podpięcie dwóch mikrofonów lub liniowych źródeł dźwięku, poprzez gniazda combo, obsługujące zarówno złącza XLR, jak również TRS. Warto też polecić szeroką gamę interfejsów od Focusrite. Marka ta specjalizuje się w produkcji interfejsów, posiada w swojej ofercie urządzenia zarówno bardzo proste i intuicyjne, jak i zaawansowane i złożone, którymi bez trudu zarejestrujesz nawet cały zespół.
Jak już wspominaliśmy, prostymi interfejsami, mogą stawać się wybrane modele rejestratorów audio firmy ZOOM, podłączone do komputera przez USB. Specyficznym typem interfejsów są miksery cyfrowe. Za pomocą takich urządzeń jak np. Soundcraft UI24 R, będziemy w stanie zarejestrować w osobnych ścieżkach dźwięk nawet z kilkudziesięciu mikrofonów i sygnałów liniowych! Takie rzeczy, jeszcze kilka lat temu, były osiągalne w profesjonalnych studiach i wymagały bardzo kosztownego i zaawansowanego sprzętu. Dzisiaj rozwiązania takie możemy mieć nawet w zaciszu domu. Gdy wybierzemy już dogodny dla nas sposób połączenia mikrofonu z komputerem, skupmy się na samym mikrofonie.
Shure – klasyka wśród mikrofonów
Standardem dynamicznego mikrofonu wokalowego, jest Shure SM58. To podstawa, niezmienna od dekad. Instrumentalnym standardem wśród mikrofonów dynamicznych jest Shure SM57. Warto rozważyć też zakup bardzo czułego mikrofonu pojemnościowego. Pamiętajmy jednak, że większość mikrofonów pojemnościowych, wymaga dodatkowego zasilania tak zwanym phantomem (+48V). Funkcja phantomu musi być wbudowana w interfejs.
Rode i AKG – doskonałe i uniwersalny w domowym studio
- Popularnym modelem mikrofonu pojemnościowego, wielkomembranowego, dostępnego w przystępnej cenie, jest Rode NT1.
- Ciekawym, uniwersalnym mikrofonem pojemnościowym małomembranowym, jest AKG C1000S. Mikrofon ten idealnie sprawdzi nam się do nagrywania instrumentów, chórków, a nawet jako mikrofon reporterski. Jest to jeden z nielicznych mikrofonów pojemnościowych, zasilanych przez baterie wkładane do urządzenia, dzięki czemu nie wymaga phantomu (+48 V).
- Dobrym rozwiązaniem do wygodnego i precyzyjnego nagrywania i nagłaśniania instrumentów jest przypinany wygodnym klipsem mikrofon Audio Technica ATM350. To idealne rozwiązanie do nagrywania instrumentów dętych lub smyczkowych.